fuvarozás
Bejelentkezés az oldalra
Legújabb szabad áruk
#1206 - szabad áru Honnan: Debrecen(HU)
Hová: Bors(RO)
2017-08-30 - 2023-08-30
Bővebben »
Legújabb szabad autók

Versenyképesebbé tehető a kombinált áruszállítás


Logisztikai szolgáltatók: versenyképesebbé tehető a kombinált áruszállítás

    Budapest, 2013. február 15., péntek (MTI) - A Magyarországi Logisztikai Szolgáltató Központok Szövetsége (MLSZKSZ) szerint van esély a kombinált áruszállítás "feltámasztására", amely állami támogatás nélkül is versenyképessé tehető.

    A szövetség pénteken közölte: elemezték a magyarországi intermodális, azaz a többféle szállítási módot kombináló áruszállítás helyzetét, és javaslatokat dolgoztak ki a versenyképességének javítására.
    Az MLSZKSZ szerint megfelelő intézkedésekkel a közúti áruforgalom 5 százaléka vasútra irányítható, aminek hatására éves szinten mintegy 78 milliárd forinttal csökkennének az állami útfenntartási kiadások, és 8,3 millió tonna többlet megbízással nőne a vasúttársaságok forgalma, ezzel együtt a MÁV bevétele is.
    Amennyiben a szükséges intézkedések és fejlesztések elmaradnak, a dráguló közúthasználat miatt Magyarországot elkerülheti a tranzit teherforgalom, így az ország könnyen lekerülhet a nemzetközi szállítmányozási útvonalak térképéről - véli közleményében a szövetség.


    Az MLSZKSZ elemzése rámutat: a Magyarországon bejegyzett fuvarozó vállalkozások 2012-ben az áruk kétharmadát közúton továbbították, vasúton csak az áruk mintegy 20 százalékát szállították. A magyar intermodális forgalom a vasúti szállítási ágazaton belüli részaránya alig éri el a 10-13 százalékot.
    Az elemzés szerint a hazai intermodális szállítás közúttal szembeni versenyhátrányának oka a hazai vasúti infrastruktúra használatának magas díja, amelyet a vasúti fuvarozás esetében az első megtett kilométertől az utolsóig be kell fizetni, míg a közúton a kamionok nem fizetnek úthasználati díjat a teljes pályahasználatra.
    A szövetség szerint az intermodális szállítási mód versenyhátrányához az is hozzájárul, hogy az irányvonatok kivételével nincs a vasúton menetrendszerűség, és az elmúlt 20-30 évben elmaradt fejlesztések, fenntartási munkák miatt jelentős mértékben romlott a vasúti pálya állaga.
    A logisztikai szolgáltatók szövetsége rámutat arra is, hogy az e-útdíj bevezetése nélkülözhetetlen, de nem elegendő feltétel ahhoz, hogy az intermodális áruszállítás versenyképes alternatíva legyen a teherfuvarozás számára. A használatarányos útdíj nem fogja automatikusan vasútra, illetve hajóra terelni a forgalmat. Bevezetésével párhuzamosan modern, fenntartható közlekedési rendszert kell kiépíteni, azaz szükséges fejleszteni a vasúti eszközállományt, hálózatot, át kell alakítani a vasúti infrastruktúra-használat díjszámítási módszerét - húzzák alá.
    Fülöp Zsolt, az MLSZKSZ elnöke a közleményben hangsúlyozza: amennyiben a megfelelő átalakítások és fejlesztések egyidejűleg megtörténnek, és a korszerű közlekedési rendszer kiépül, az intermodális áruszállítás állami támogatás nélkül is versenyképessé válik, és reális esély van arra, hogy a közúti teherforgalom legalább 5-10 százalékát vasúton továbbítsák a fuvarozók.
 

gpe guz gkp

MTI 2013. február 15., péntek 16:40
 
Aktuális árfolyamok
Hirdetés